mandag 7. desember 2009

TØM TEKSTEN OG TENK DEG OM side 110

TØM TEKSTEN:
Oppgave 1:

Ordet lyrikk kommer fra det greske ordet lyra, som betyr ”lyre eller sang til lyrespill”.

Oppgave 2:
Forskjellen på sanglyrikk og boklyrikk er at sanglyrikk er tekster som det skulle synges og danses til, regelmessig bruk av rim og rytme. Boklyrikk vil si å lese dikt selv enn å høre dikt bli framført, skriftbildet hadde stor betydning.

Oppgave 3:
Tre kjennetegn på lyrisk dikning:
• Lyrikk – brukes om selve sjangeren
• Dikt - brukes om det enkelte diktet
• Poesi – brukes om språk som særlig kjennetegner lyrikken, men som også fins i andre sjangere

Oppgave 4:
Et episk dikt er dikt som er fortellende.

Oppgave 5:
Forskjellen på et fullrim og et halvrim er at i fullrim er det klang- eller lydlikhet fra og med siste trykksterke vokal. Et halvrim vil si at vokalen blir gjentatt flere ganger, men bare ordene med trykktunge vokaler kalles halvrim.

Oppgave 6:
Et poetisk bilde vil si at ordene en annen betydning enn den vanlige. Dermed skapes det ny og fortettet betydning. Det skapes et bilde inni hodet og du forestiller deg hvordan teksten kan se ut i virkeligheten eller som et bilde.



TENK DEG OM:
Oppgave 1:

Jeg tolker denne replikken ved at man ikke skriver dikt til seg selv, men for andre, slik at de kan få inspirasjon, og få vite hvordan et dikt skal skrives osv.

Oppgave 2:
a. ”Vi trenger også språk som kan danse på slettene”: at man trenger språk slik at alt ikke blir helt likt her i verden.
b. ”Søvnen er ein ryttar som kjem langvegs frå”: at søvnen er noe man venter på, for at dagene skal gå fortere.
c. ”Midt i det skoddeland som heter jeg / står det et gammelt veiskilt uten vei”:

Oppgave 3:
Det poetiske bilde jeg fikk av ”Forleden dag” var at jeg så for meg et fjell, som er blitt flyttet noen centimeter pga naturen osv.

Oppgave 4:
a. ”Eg ser du har lært” – dette diktet prøver å fortelle oss at det er noen som har lært noe som man trodde var umulig.
b. ”God dag!” – forteller at dikt leder frem mennesker, og at det er ganske enkelt.
c. ”På fottøyet” – forteller at man trenger språk uansett hvor vanskelig det er.
d. ”Jeg bare lar dem slippe ut” – forteller at alle skal få være frie.


Oppgave 5:

4 kommentarer: